دادور
#

الزام به تمکین و نحوه ارائه درخواست به دادگاه

الزام به تمکین

زمانی که یک زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند یکسری تعهدات و وظایف در قبال هم دارند. مواقعی که به هر دلیلی مانند وجود اختلافات، این تعهدات و وظایف تامین نگردد زوجین (بخصوص زوج) می توانند بر علیه یکدیگر درخواست الزام به تمکین در دادگاه خانواده نمایند. بر اثر این درخواست و در صورت اثبات آن، حکم عدم تمکین توسط دادگاه صادر می شود.

درخواست الزام به تمکین چیست؟

الزام به تمکین، یک خواسته یا دعوا در چهارچوب حقوق خانواده است که غالبا از طرف زوج (آقا) به طرفیت زوجه (خانم) مطرح می شود. درخواست الزام به تمکین غالبا با موضوعیت تقاضای ایفای وظایف و تعهدات زناشویی بصورت عام و خاص بر علیه زوجه در دادگاه مربوطه قابل ارائه است.

تفاوت تمکین عام و تمکین خاص

تمکین عام به معنی حضور زن در خانه و انجام تعهدات و وظایف قانونی خویش است و تمکین خاص نیز شامل روابط زناشویی می شود. در هنگام ارائه درخواست الزام به تمکین به دادگاه، بهتر است نوع عدم تمکین زوجه را مشخص نماییم. اگر هر دو نوع عدم تمکین، مدنظر ما باشد می بایست هر دوی آنها را ذکر کرده و درخواست را به دادگاه مربوطه ارائه نماییم.

مراجع ذیصلاح برای طرح درخواست عدم تمکین

دادگاه صالح برای طرح دعوی عدم تمکین زوجه، دادگاه خانواده بوده و محل مورد تقاضا می بایست در شهر سکونت زوجه (خانم) باشد.

درخواست الزام به تمکین زوجه بر علیه زوج

در مواردی نیز این امکان وجود دارد که زوجه بر علیه زوج، درخواست الزام به تمکین از دادگاه نماید که البته شرایط خاص و متفاوت خود را دارد و نمی توان بصورت دائم، مرد را ملزم به حضور در خانه کرد. باید در نظر داشت که تمکین زن از مرد می بایست بصورت مستمر بوده اما تمکین مرد از زن بصورت مستمر قابل انجام نیست. طبق اشاره ای که در قانون شده، مرد ملکف است حداقل شش ماه یکبار در خانه حضور یافته و حتی ملزم به برقراری رابطه زناشویی با همسر خویش است.

آثار حکم عدم تمکین

باید توجه داشت که با درخواست الزام به تمکین نمی توان به اجبار، زن را ملکف به حضور در خانه یا انجام وظایف زناشویی کرد بلکه به واسطه اثبات عدم تمکین زوجه مواردی مانند امکان کسب اجازه برای ازدواج مجدد مرد و همچنین قطع شدن پرداخت نفقه فراهم می گردد. موارد ذکر شده فوق جزو آثار قانونی اثبات عدم تمکین بوده اما از آثار دیگر متداول در رویه دادرسی، مماشات بیشتر برای تقسیط مهریه در صورت تقاضای زوج بر اعسار از پرداخت مهریه است.

هزینه دادرسی تقاضای الزام به تمکین

اگر شخصا اقدام نمایید هزینه ثبت درخواست عدم تمکین، تنها شامل هزینه دادرسی می شود که در حال حاضر (سال ۱۴۰۱) چیزی در حدود ۱ تا ۲ میلیون ریال (معادل ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان) است. اما در صورت نیاز به مشاوره یا وکیل، هزینه مجزایی را شامل می شود که بر اساس نوع و حجم دعوی متغیر است.

مشاوره درخواست الزام به تمکین

اگر قصد دریافت مشاوره الزام به تمکین را دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۶۳۸۶۹۵۴ تماس حاصل فرموده و با هزینه ای مناسب از خدمات گروه وکلای دادور بهره مند شوید.

وکیل الزام به تمکین

اگر قصد دارید کار را به یک وکیل خانواده بسپارید تا مراحل به بهترین شکل ممکن پیش رود کافیست با ما تماس گرفته و درخواست خود را مطرح نمایید. لازم به ذکر است که رای نهایی در تمامی مراحل دادرسی توسط مراجع قضایی صادر می شود و ما نمی توانیم هیچگونه تضمینی در قطعیت رای صادره به شما بدهیم. این اطمینان را داشته باشید که ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا حقوق شما را مطالبه نماییم.

شماره های تماس:

۰۹۱۲۶۳۸۶۹۵۴

۰۲۱۷۷۰۵۷۶۰۵

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی
09126386954