دادور
#

مدت زمان طلاق توافقی – طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

طلاق توافقی چقدر طول میکشد

طلاق توافقی چقدر طول میکشد

مدت زمان طلاق توافقی یک الی دو هفته کاری میباشد.

حق الوکاله برای دو وکیل به انضمام کلیه هزینه ها مجموعاً ۱۲ میلیون تومان است.

نحوه پرداخت: پنجاه درصد ابتدا و پنجاه درصد انتهای کار پس از تحویل دادنامه قطعی.

کلیه مراحل بدون حضور زوجین انجام میشود.

بروز رسانی در تاریخ: ۱۴ مهر ۱۴۰۳

از آنجایی که در طلاق توافقی، زوجین نسبت به کلیه امور با هم توافق دارند، پروسه انجام آن توسط دادگاه ها هم خیلی زمانبر نیست. البته به شرطی که به روال کار آشنا باشید. نکته ای که در مورد مدت زمان طلاق توافقی وجود دارد این است که روال انجام کارها در هر شهر متفاوت است. پس به صورت دقیق نمیتوان گفت که طلاق توافقی چقدر طول میکشد.

طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟

پاسخ این سوال بستگی به عوامل زیادی دارد. یکی از عوامل این است که آیا از وکیل برای طلاق توافقی استفاده میکنید یا قصد دارید شخصاً کلیه مراحل را انجام دهید؟ یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار شهری است که در آن سکونت دارید. همانطور که بیان شد روال اداری و قضایی در شهرهای مختلف متفاوت است. پس بهتر است برای رسیدن به پاسخ دقیق تر در مورد اینکه طلاق توافقی چقدر زمان میبرد به یک وکیل دادگستری در شهر خود مراجعه کنید.

مطلبی که در ادامه مقاله توضیح داده میشود مدت زمان طلاق توافقی در شهر تهران است. در شهر تهران هم اینکه شما برای انجام کلیه مراحل از وکیل طلاق توافقی کمک بگیرید یا خیر بسیار حائز اهمیت میباشد. چرا که یک وکیل با تجربه و متخصص در امور خانواده به دلیل انجام تعداد زیادی پرونده در این زمینه تسلط و تبحر زیادی کسب کرده و میتواند برای شما راهگشا باشد. پس مدت زمان انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل به صورت قابل توجهی کاهش میابد.

بیشتر بدانید: دادگاه صالح در طلاق توافقی

طلاق توافقی با وکیل چقدر طول میکشد؟

از آنجایی که یک وکیل متبحر در امور خانواده و طلاق توافقی به مراحل انجام کار و رویه دادگاه ها آشنایی و تسلط کامل دارد میتواند کلیه مسیر را در مدت زمان کوتاهتری نسبت به زمانی که زوجین مستقلاً تصمیم به پیگیری امور دارند انجام دهد.

در گروه حقوقی دادور، وکلای متخصص و با تجربه در پرونده های طلاق توافقی تمام مراحل را انجام میدهند و میتوانند حدوداً ظرف یک الی دو هفته کاری رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) را از دادگاه اخذ نمایند. (البته تعیین زمان دقیق ممکن نیست.)

نکته: بعد از اخذ رای دادگاه، زوجین ۳ ماه فرصت دارند که این رای را اجرا کنند. بدین منظور در مهلت ۳ ماهه بعد از اخذ رای دادگاه باید به یکی از دفاتر طلاق رجوع کرده و طلاق خود را ثبت نمایند.

مدت زمان طلاق توافقی بدون وکیل

چنانچه قصد انجام کلیه مراحل را به صورت شخصی داشته باشید توجه به دو نکته حائز اهمیت است:

۱) زوجین در اکثر مراحل لازم است که به اتفاق مشارکت داشته باشند.

۲) مدت زمان طلاق توافقی بدون وکیل طولانی تر خواهد بود.

حال بهتر است در ابتدا کلیه مراحل طلاق توافقی را مرور کنیم و بعد به تفصیل در مورد هر مرحله توضیحاتی ارائه میدهیم.

مراحل طلاق توافقی در یک نگاه

۱) توافق زوجین نسبت به کلیه مسائل زندگی مشترک (مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزندان مشترک) و مکتوب کردن این توافقات در یک صورتجلسه که به آن توافقنامه طلاق توافقی گفته میشود.

۲) ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق و دریافت نوبت مشاوره.

۳) شرکت در جلسات مشاوره بهزیستی و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق.

۴) حضور در یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست طلاق.

۵) شرکت در جلسه دادگاه و اخذ گواهی عدم امکان سازش.

۶) ثبت طلاق در یکی از دفاتر طلاق در مهلت ۳ ماهه پس از صدور رای دادگاه.

همچنین در مقاله ای به صورت جداگانه در مورد مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل به صورت مفصل بحث کرده ایم که توصیه میکنیم برای اطلاع از روند دقیق آن به لینک مربوطه (لینک آبی رنگ) مراجعه نمایید.

جلسات مشاوره اجباری

در ابتدا لازم است که از طریق سامانه تصمیم طلاق مبادرت به دریافت نوبت برای شرکت در جلسات مشاوره بهزیستی نمایید.

از آذر ماه ۹۷، بنا بر قانون جدید حمایت خانواده، گذراندن حداقل ۵ جلسه مشاوره برای زوجین قبل از ثبت دادخواست طلاق توافقی الزامی است.

از آنجایی که تا قبل از سال ۹۷ مراحل طلاق توافقی از ثبت دادخواست تا دریافت رای دادگاه بسیار کوتاه بود و زوجین در مدت زمان بسیار کمی میتوانستند طلاق بگیرند بنابراین رئیس وقت قوه قضاییه بر مبنای قانون حمایت خانواده جدید، مبادرت به صدور بخشنامه ای نمود که بر طبق آن زوجین قبل از ثبت دادخواست طلاق توافقی حتماً باید جلسات مشاوره را شرکت کنند تا هم مسیر طلاق طولانی تر شود و هم ممکن است بعضی از زوجین در همین جلسات به صلح و سازش برسند.

پس از دریافت نوبت از سامانه تصمیم، باید در وقت مقرر به محل جلسه مشاوره مراجعه نمایید. همانطور که بیان شد حضور زوجین در ۵ جلسه مشاوره الزامی است. جلسات مشاوره حدوداً ۴۵ روز به طول می انجامد. البته مدت زمان دقیق بستگی بسیار زیادی به شرایط زوجین و فاصله بین هر جلسه دارد. پس از این جلسات در صورت عدم سازش، نامه ای که به گواهی عدم انصراف از طلاق موسوم است به طرفین داده میشود.

نکته: در صورتی که قصد شرکت در جلسات مشاوره اجباری را ندارید با ما تماس بگیرید.

ثبت دادخواست طلاق توافقی

قبل از هر کار لازم است که زوجین در سامانه ثنا ثبت نام کنند تا کلیه ابلاغیه ها و آرای دادگاه به صورت الکترونیکی برای آنها ارسال شود.

پس از آن برای ثبت دادخواست طلاق توافقی باید به همراه گواهی دریافتی از بهزیستی و مدارک شناسنایی خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد. پس از ثبت دادخواست، پرونده به یکی از شعب دادگاه خانواده ارسال میشود.

در روز و زمان تعیین شده زوجین باید در جلسه دادگاه حاضر شوند و رای طلاق (گواهی عدم امکان سازش) را از دادگاه اخذ نمایند.

پس از اخذ رای دادگاه، ۳ ماه فرصت دارید تا طلاق خود را در دفاتر طلاق ثبت کنید.

کلیه مسیر گفته شده تا اخذ رای دادگاه تقریباً ۲ تا ۳ ماه به طول می انجامد. این زمان به صورت خوشبینانه است و در صورتی که افراد آشنایی کامل با روال انجام کار نداشته باشند ممکن است مدت زمان بیشتری هم در این مسیر تلف کنند.

بیشتر بدانید: نمونه دادخواست طلاق توافقی

تفاوت زمان طلاق توافقی و طلاق یک طرفه

از آنجایی که طلاق توافقی یک روند بر پایه توافق است، دادگاه در تشخیص حق طرفین با چالشی مواجه نیست. لذا در صورتی که شرایط قانونی آن محیا باشد، دادگاه نسبت به صدور رای، اقدام میکند.

ولی در طلاق یک طرفه با توجه به اینکه یکی از طرفین رضایت نسبت به طلاق ندارد، دادگاه با یک دعوای کامل حقوقی مواجه است. پس نیازمند این است که نسبت به تدارک یک رسیدگی حقوقی اقدام کند.

حال در این شرایط طلاق یک طرفه که از جانب زن تقاضا میشود با طلاق یک طرفه ای که از جانب مرد درخواست میشود متفاوت است. از این جهت که حق طلاق با مرد است و طلاقی که از جانب مرد مطرح میشود راحت تر از طلاقیست که از جانب زن تقاضا میگردد. چرا که زن برای دست یافتن به رای طلاق میبایست موارد مندرج در قانون را که به زن حق درخواست طلاق میدهد، رعایت کند. بنابراین طلاق یک طرفه چه از جانب مرد باشد و چه از طرف زن، یک پروسه کامل رسیدگی قضایی است و ممکن است ۶ ماه و یا حتی ۲ الی ۳ سال زمان ببرد و زمان آن بسته به اینکه طرفین چه دلیلی داشته باشند و اینکه آیا به آرای صادره اعتراض کنند یا خیر متفاوت است. پس مشخص میشود که مدت زمان طلاق توافقی با طلاق یک طرفه قابل مقایسه نیست.

بیشتر بدانید: شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

سوالات متداول

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

در صورتی که مراحل کار را وکلای گروه حقوقی دادور انجام دهند یک الی دو هفته زمانی است که طول میکشد تا دادگاه ها رای طلاق را صادر نمایند ولی اگر زوجین تمایل داشته باشند که کلیه امور را به صورت شخصی و بدون کمک وکیل انجام دهند ممکن است ۲ تا ۳ ماه درگیر باشند.

آیا راهی هست که در جلسات مشاوره اجباری شرکت نکنیم؟

چنانچه از وکیل استفاده کنید شرکت در جلسات مشاوره لازم نیست.

در صورت پشیمانی یکی از زوجین بعد از رای دادگاه چه میشود؟

اگر مرد بعد از رای دادگاه پشیمان شود و از حضور در دفتر طلاق امتناع کند، امکان ثبت طلاق وجود ندارد. مگر اینکه خانم از آقا وکالت در طلاق داشته باشد. ولی چنانچه زن بعد از رای دادگاه پشیمان شود و در دفترخانه جهت ثبت طلاق حاضر نگردد، مرد بدون حضور زوجه میتواند طلاق را ثبت نماید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی
09126386954