دادور
#

وکیل تنظیم قرارداد و لزوم حضور وکیل در انعقاد قراردادها

وکیل تنظیم قرارداد
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۰
  • 2335 بازدید
  • بدون نظر

وکیل تنظیم قرارداد در حقیقت وکیل دادگستری است که در زمینه انعقاد قراردادها تجربه و تسلط لازم را داشته باشد. وکیل متخصص در تنظیم قرارداد در طی سالها فعالیت و تنظیم قراردادهای متعدد دانش کافی در این زمینه دارد.

تنظیم قرارداد توسط وکیل متخصص در امور قراردادی، میتواند از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. در ایران، ما تخصص ویژه ای برای وکیل امور قراردادها نداریم و فقط وکلایی که در این حوزه کار کرده اند و در دعاوی متعدد مربوط به امور قراردادی وکالت نموده اند به بهترین شکل میتوانند برای انعقاد یک قرارداد خوب، کمک کنند.

فلذا هر عبارت و هر واژه در قرارداد میتواند یک معنای حقوقی داشته باشد و حقوق طرفین را به سود آنها و یا به زیان آنها تغییر بدهد.

وکیل تنظیم قرارداد

لزوم حضور وکیل در انعقاد قراردادها

در اکثر مواقع در هنگام انعقاد قرارداد، طرفین دانش حقوقی ندارند و ممکن است قرارداد منعقد شده با مشکلات حقوقی همراه باشد. در این شرایط پس از انعقاد قرارداد، طرفین بعد از مدتی ممکن است به مشکل خورده و مجبور به حل موضوع از طریق مراجع قضایی میشوند.

اینجاست که لزوم حضور وکیل تنظیم قرارداد در حین انعقاد قرارداد حس میشود. از آنجایی که یک وکیل متخصص در تنظیم قرارداد کلیه شرایط نقض یا فسخ و یا تخلف را در نظر میگیرد، قرارداد به شکل استاندارد و قانونی و کامل تر تنظیم میگردد.

قراردادهای تنظیمی بین طرفین به علت های مختلفی ممکن است فسخ و یا نقض شوند. در صورتی که از دانش و مهارت یک وکیل تنظیم قرارداد در زمان مورد نیاز استفاده نکنید ممکن است وقت و هزینه زیادی را برای حل مشکل خود در آینده صرف کنید. در صورتی که این مشکل قابل پیشگیری بوده و میتوانستید از وقوع آن جلوگیری کنید.

پس توصیه میکنیم قبل از انعقاد هر قراردادی برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه یا با وکیل خود در جلسه حاضر شوید و یا اگر قرارداد نوشته شد، قبل از امضا حتما با یک وکیل تنظیم قرارداد مشورت کنید تا از راهنمایی وی بهره مند گردید. وکیل پس از خواندن قرارداد ممکن است برخی از مفاد را تغییر دهد تا در صورت بدعهدی طرف مقابل و یا فسخ قرارداد به مشکل قانونی برخورد نکنید.

بیشتر بدانید: انواع فسخ قرارداد

 قرارداد چگونه باید تنظیم شود؟

۱) جزئیات کامل توافق طرفین رعایت شود. به این معنا که هر آنچه ممکن است بین طرفین تولید اختلاف کند پیش بینی شود. بنابراین هر قدر قرارداد جزئیات بیشتری را شامل شود بهتر است. مثلاً در قرارداد مشارکت در ساخت، تاریخ تحویل، تاریخ اخذ پایانکار، تاریخ اخذ صورتمجلس تفکیکی باید قید شود و برای تأخیر هر کدام از آنها باید خسارت مجزا تعیین شود.

۲) وکیل تنظیم قرارداد باید قرارداد را طوری تنظیم کند که طرف مقابل را مجبور به رعایت تعهداتش نماید و به گونه ای باشد که اگر دعوای احتمالی طرفین به دادگاه کشیده شود، هزینه بیشتری برای متخلف داشته باشد. در این صورت اهرم های قراردادی باعث میشود طرف مقابل خود را ملزم بداند دقیقاً بر اساس توافق عمل کند.

۳) قرارداد باید بدون ابهام و دقیق باشد. به این معنی که نباید از عبارت های تقریبی و مبهم استفاده نمود. مثل اینکه طرفین قرارداد شماره دفترخانه را مشخص نکنند و بگویند: “طرفین معامله باید در تاریخ….. در دفترخانه حاضر شوند.” و یا اینکه تاریخ تعهد را مشخص نکنند. مثل اینکه نوشته شود: “خریدار باید مبلغ ۳ میلیارد تومان دیگر به خریدار پرداخت کند.” ولی هیچ زمان مشخص و نحوه پرداخت مشخصی قید نشود.

وکیل تنظیم قرارداد

مواردی که باید توسط وکیل تنظیم قرارداد رعایت شود

۱) عنوان قرارداد

عنوان قرارداد موضوع مهمی است که شکل اصلی قرارداد و ماهیت آن را از لحاظ نوع معامله مشخص میکند. مثلاً اگر عنوان قرارداد “مبایعه نامه” باشد کاملاً مقررات حاکم بر روابط طرفین در مقایسه با قرارداد اجاره نامه متفاوت است.

۲) تاریخ قرارداد

تاریخ قرارداد حتماً باید در قرارداد ذکر شود. چرا که زمان ایجاد حق برای طرفین از به وجود آمدن شبهات بسیاری جلوگیری میکند.

۳) مبلغ قرارداد

اکثر قراردادها حاوی مبلغ است. بنابراین مبلغ و نحوه پرداخت آن و نوع مالی که باید پرداخت شود به صورت دقیق باید ذکر شود.

۴) مشخصات کامل طرفین

اینکه چه کسی طرف قرارداد است با مشخصات کامل بایستی ذکر شود. و اگر امضا کننده سمت دیگری به جز طرف قرارداد دارد باید معلوم باشد. به عنوان  مثال ممکن است شخصی قرارداد را وکالتاً و از طرف شخص دیگری امضا کند که باید مشخص باشد.

۵) شرایط قرارداد

قرارداد میتواند دارای شرایط متعدد از جمله اختیار فسخ معامله برای طرفین و یا تاریخ حضور در دفترخانه و یا تاریخ و نحوه تحویل مال باشد. بنابراین تمامی شرایط توافق شده بین طرفین قرارداد باید به صورت دقیق و صریح قید گردد.

وکیل متخصص در تنظیم قرارداد با توجه به نوع قرارداد تصمیم میگیرد چه مواردی را در قرارداد ذکر کند که در آینده از مشکلات حقوقی پیشگیری نماید.

وکیل ماهر در انعقاد قرارداد از آنجایی که به رویه قضایی و ذهنیت دادگاه ها اشراف کامل دارد، به خوبی به این موضوع آگاه است که چه مواردی میتواند محل اختلاف طرفین باشد.

بیشتر بدانید: نحوه انقعاد قرارداد ملکی و کلیه نکات مهم آن

تخصص هایی که یک وکیل تنظیم قرارداد باید داشته باشد

هر قرارداد بسته به نوع آن میتواند تخصص های متفاوتی را نیاز داشته باشد. بعنوان مثال قراردادهای پیمانکاری، قرارداد با شرکت های دولتی و وزارتخانه ها، قرارداد با شهرداری، قرارداد خرید ملک، قرارداد مشارکت در ساخت و هر قرارداد دیگری یک سری اصول کلی و یک سری اصول تخصصی نیاز دارد. اصول کلی در همه قراردادها یکی است و در همه قراردادها باید رعایت شود. ولی اصول تخصصی مواردی است که نویسنده قرارداد باید به آن مورد خاص آشنا باشد تا بتواند از مشکلات آینده احتمالی پیشگیری کند.

تخصص های وکیل تنظیم قرارداد

نظارت و مشاوره در قرارداد

امر نظارت و مشاوره در قرارداد توسط وکیل تنظیم قرارداد میتواند با حضور وکیل در محل قرارداد و یا حضور در دفتر وکیل انجام شود. یک قرارداد میتواند بلند مدت باشد مثل قراردادهای مشارکت در ساخت که ممکن است یکی دو سال طول بکشد و وکیل نه تنها بر انعقاد قرارداد نظارت میکند بلکه در طول اجرای قرارداد توسط طرفین به صورت مداوم نظارت میکند.

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل

نظارت بر قرارداد و هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل بسته به نوع قرارداد متفاوت است. وکیل میتواند اطلاعات و کلیات توافق طرفین را بگیرد و قرارداد پیشنهادی خود را برای متقاضی ارسال کند تا طرفین روی آن قرارداد چانه زنی و بحث کنند. این موضوع ممکن است چندین بار تکرار شود تا طرفین به یک نقطه مشترک برسند و یا وکیل میتواند در جلسه قرارداد، به قرارداد امضاء شده توسط طرفین در یک جلسه نظارت کند. برای آشنایی با وکیل ملکی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

بنابراین نوع ارائه خدمات حقوقی توسط وکیل میتواند متفاوت باشد و مرتبط با خدمات ارائه شده، هزینه مربوطه تعیین میشود. لیکن تنظیم قرارداد صحیح و پیشبینی مشکلات احتمالی در آینده هزینه به مراتب کمتری نسبت به طرح دعوا در آینده و حق الوکاله و هزینه های دادرسی خواهد داشت. مضاف بر اینکه انعقاد یک قرارداد بر مبنای اطلاعات کامل حقوقی میتواند جلوی تضییع بسیاری از حقوق صاحب قرارداد را بگیرد.

سوالات متداول

از کجا بفهمیم در قرارداد خرید ملک، فروشنده مالک اصلی است؟

فروشنده باید سند مالکیت و کارت ملی خود را ارائه دهد. برای اطمینان بیشتر میتوان از ثبت استعلام نمود.

وکیل تنظیم قرارداد چه کمکی به ما میکند؟

وکیل تنظیم قرارداد میتواند به قرارداد تنظیمی در جلسه معامله نظارت کند. یا بنا بر شرایط طرفین، قراردادی را تنظیم کند. همچنین میتواند به صورت بلند مدت در قراردادهای مدت دار نظارت نماید.

آیا خسارات قراردادی را میتوان مطالبه نمود؟ بر چه مبنایی محاسبه میشود؟

مبنای محاسبه خسارات قراردادی بستگی به نوع نگارش قرارداد دارد. گاهی اوقات قرارداد به نحوی تنظیم میشود که خسارات قابل مطالبه نیستند. بهر حال تعیین خسارت اگر صحیح صورت بگیرد، اهرم مهمی است که طرفین از تعهدات خود تخلف نکنند.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی
09126386954